پروتز اسکلرال شل

اسکلرال شل نوعی پروتز تک لایه است که در گذشته از جنس شیشه و امروزه از جنس آکریل با گرید پزشکی ساخته می‌شود. زمانی که چشمی آسیب ببیند و زیبایی ظاهری خود را از دست بدهد، بدون عمل تخلیه چشم برای فرد کار گذاشته می‌شود.

چشم آسیب دیده اصولاً بایستی کوچکتر از چشم سالم شده باشد تا بتواند پروتز اسکلرال شل را قبول کند، این پروتز چون بسیار سبک است، اگر فرد مذکور افتادگی پلک داشته باشد، با این پروتز رفع می‌شود.

در مواردی که چشم فرد عمل نیمه تخلیه (Evisceration) شده باشد، می‌توان از این پروتز نیز استفاده کرد. گاهی اوقات قرنیه چشم آسیب دیده بسیار حساس است و قدرت پذیرش پروتز را ندارد در این مواقع جراح برای فرد عمل فلپ ملتحمه (Conjunctival Flap) را انجام داده که یک لایه از ملتحمه چشم فرد را روی قرنیه کشیده که همانند پرده عمل کرده و از قرنیه حساس محافظت می‌کند و فرد می‌تواند اسکلرال شل را استفاده کند.

بعضی افراد پس از گذاشتن اسکلرال شل اشک ریزی و درد را تجربه خواهند کرد که بعد از گذشت چند ساعت یا چند روز برطرف شده و چشم با پروتز سازگار می‌شود. در صورت تشدید این علایم با پزشک و یا پروتزیست خود مشورت بفرمایید. افرادی که از پروتز اسکلرال شل استفاده می‌کنند حرکت فوق العاده ای دارند زیرا تمام ساختار چشم باقی مانده است وبدون تخلیه، پروتز گذاشته شده است.

هر چه قدر مهارت پروتزیست بالاتر باشد و از متریال بهتر استفاده کند واقعاً تشخیص اسکلرال شل به درصد اندکی برای دیگران می‌رسد. خوشبختانه مرکز پروتز چشم مهر این توانایی را برای شما عزیزان در طی این سالها به دست آورده است و شما با خیال راحت می‌توانید از خدمات این مرکز بهره‌مند شوید.