چند نوع تخلیه چشم وجود دارد؟

بطور کلی سه روش کلی برای تخلیه چشم وجود دارد که عبارتند از:

1-Evisceration

تخلیه داخل کره چشم که در آن مقداری اندکی از داخل چشم که شامل عنبیه و قرنیه است، خارج می‌شود و بخش بیرونی چشم (صلبیه) و بافت‌های متصل دست نخورده باقی می‌ماند. در این روش چون زیبایی فرد تا حدودی حفظ می‌شود و عضلات و بافت‌ها آسیبی نمی‌بینند، با گذاشتن پروتز سبک و نازک اسکلرال شل، حرکت بسیار خوبی را از مراجعه کننده خواهیم داشت.
کلینیک پروتز چشم مهر در این زمینه بسیار فعالیت دارد و تمرکز مرکز حرکت بیشتر و هماهنگی بهتر چشم‌ها در این دست از افراد با استفاده از اسکلرال شل می‌باشد.

2- Enucleation

تخلیه حدقه شامل قسمت‌های قرنیه، عضلات و سایر بافت‌ها می‌باشد که اصطلاحاً به آن نیمه تخلیه گفته می‌شود، زیرا مقداری از صلبیه باقی می‌ماند. در این روش جراح از ایمپلنت هیدروکسی آپاتیت متخلخل که از جنس مرجان دریایی است، در قسمت تخلیه شده استفاده می‌کند و با وصل کردن عضلات به هیدروکسی سبب خون‌رسانی به این قسمت شده و باعث می‌شود پس از گذاشتن پروتز دو یا چند لایه، چشم مصنوعی دارای حرکت باشد که نسبت به تخلیه نوع یک پروتز فرد، حرکت کمتری خواهد داشت.

3- Exenteration

در این روش به طور کامل متحویات کاسه چشم به همراه عضلات متصل به آن و پلک‌ها به طور کامل تخلیه می‌شوند. دراین روش حفظ جان بیمار در اولویت کار جراح قرار دارد. این نوع تخلیه به واسطه عواملی همچون سرطان‌های پوستی و چشم، تومورهای بدخیم چشمی، قارچ سیاه وتصادفات بسیار شدید و… اتفاق می افتد.
برای این افراد پروتز اربیتال کار گذاشته می‌شود. که در این نوع از تخلیه، پروتزیست موظف است حدقه، پلک‌ها، چشم مصنوعی و پوست از بین رفته و گاهی ابروها را نیز بازسازی کند.
مرکز پروتز چشم مهر در این زمینه بسیار فعال بوده و سعی ما بیشترین هماهنگی برای این عزیزان می‌باشد.